نگاهی به فیلم مدیترانه| قدمی کوچک برای مدافعین حرم/پیرنگهایی که فدای یکدیگر میشوند
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۸۸۴۲۱
مدیترانه تلاشی است با اضلاع و پیرنگهایی متفاوت و جذاب که میتوانست فیلمی نامی و ماندگار در سینمای مهجور مقاومت باشد اما شلوغ شدن این ابعاد منجر به کمرنگ شدن خط اصلی و مدافعین حرم شده است. - اخبار فرهنگی -
خبرگزاری تسنیم-حمید صنیعی منش
ایدههای تازهای در میان فیلمسازان جسور دغدغهمند ایران و انقلاب پیدا شده است که باید برای آنان فصل تازهای گشود و بررسیشان کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مدیترانه در خلق اولیه این تقاطع موفق است. یک ضلع ماجرا آقازاده رانتخواری (بهرنگ علوی) است که میخواهد برای خود از بیتالمال کیسه بدوزد. از سوی دیگر مهندس مسئولیتپذیری (پوریا پورسرخ) از سازمان آب مشهد است که عرق میهنی و کاری دارد و میخواهد هر طور که شده منابع لازم برای راهاندازی تسویهخانهای در یکی از شهرهای سوریه را با همکاری رزمندگان فاطمیون انجام دهد. ضلع بعدی خود بچههای فاطمیون و مدافعین حرم هستند که در مسیر دفاع از این تسویه خانه همگی بشهادت میرسند و در آخر کار بار دیگر مدافعین حرم هستند که این تسویه خانه را از شر داعش نجات میدهند.
اما در کانون این سه ضلع خط اصلی داستان درباره انتظار همسر(مهراوه شریفی نیا) مهندس است که عاشقانه منتظر بازگشت همسرش از غربت به میهن و خانه است. خانهای که بعلت بلاتکلیفی این زوج برای زندگی در آن در شرف سقوط است و این سقوط یعنی فروپاشی زندگی و همه چیز این زوج. همسر مهندس برای صاحب خانه امروز و فردا میکند حال آنکه زوج دیگری بعلت پابه ماه بودن عروس باید زودتر وارد خانه شوند.
شرایط برای بانوی فیلم بسیار بغرنج است تا اینکه خبر شهادت تمامی کارکنان و عوامل تسویه خانه از سوریه میرسد. آقازاده از این موضوع سؤاستفاده میکند تا بتواند مال مانده در گمرک را تصاحب کند و...
از این نظر مدیترانه در یک اقدام جسورانه فساد و تباهی آقازادههایی را به نمایش میگذارد که برای رسیدن به مقاصد خود دست به هر کار میزنند. او در انتهای فیلم رسوا میشود و این رسوایی یک بیتعارفی و صراحت لهجه خاصی دارد. این وجهه فیلم خوب و درست از آب درآمده است و به عنوان یک بدمن برای ایجاد تعلیق و جذابیت تا اندازه مناسبی کارگر شده است.
از سوی دیگر جست و خیز مهراوه شریفینیا برای پیدا کردن همسرش در آن سوی مرزها و قانع کردن مسئولین اداره آب مبنی بر زنده بودن همسرش یک طرف دیگر ضلع است که قابل قبول درآمده اما آنچه که در این میان مشکل اساسی فیلم است مدت زمان زیادی است که برای باز شدن این گره و رسیدن به اوج داستان منتظر آنیم. فیلم تقریبا از دقیقه 20 به بعد گره خود را میبندد. کاراکتر فیلم با بازی پورسرخ در تسویهخانه مانده است و معلوم نیست که شهید شده یا خیر اما طبیعتاً مخاطب با توجه به سیر قصه حدس روشنی برای زنده ماندن او میزند و همین هم میشود. او هر طور که شده برای همسرش پیامی میفرستد و خبر زنده بودن خود را میدهد. اما مخاطب فیلم این موضوع را خیلی زودتر حس کرده است از آنجایی که در فیلمهای داعش که از جنازهها گرفته و منتشر شده است هیچ تصویری از او نیست. البته تماشاگر با قطعی شدن زنده بودن او با تمام اینکه نزدیک به 30 دقیقه با خطوط فرعی داستان مانند ماجرای تخلیه خانه و دستاندازیهای دروغین رانتخوار سرگرم مانده است، در مجموع احساس رضایت میکند و از این خبر تا حدی غافلگیرکننده لذت میبرد.
اما از اینجا به بعد فیلم فضا را متفاوت میکند و با تلاش زن برای رسیدن به همسرش به محل تسویه خانه و مبارزه مدافعین برای آزادی مهندس، ژانر فیلم اکشن و جنگی میشود اما کلاً برای 5 دقیقه. در آخر آنچه که مورد انتظار مخاطب است یعنی وصال این دو بیکدیگر در عرض ثانیهای تمام میشود. گویا فیلم یک کات محکم و برنده خورده است و هیچ چیز از آن باقی نمانده.
البته کارگردان فیلم در مصاحبه با ما از همین اعمال فشار و بازیهای دستوری ارگانها گلگی کرده و آنها را مایه افت و آسیب فیلم عنوان کرده است. اما نمیتوان این نکته را نیز فراموش کرد که مدیترانه در کل مخاطب خود را برای نمایش چند دقیقه کوتاه منتظر نگه میدارد و بعلت کممایگی ملات و پیرنگی که برای فیلمنامه تدارک دیده است، آنها قدرت اینکه به کمک دیگر اضلاع و پیرنگها برای داشتن یک فیلم بشدت جذاب بیایند را ندارند و باعث میشود که مدیترانه یک فیلم متوسط و نه خوب از آب درآید.
اصلیترین نقد هم به خود پرداخت شخصیت همسر مهندس است که باید در رسوایی و فضاحت رانتخوار ضمن صبر و شکیبایی بر دوری و ابهام همسر نقش جدی و پررنگ داشته باشد. ما از او تنها یکبار حضور جدی در اداره آب و فاضلاب برای اثبات اینکه همسرش زنده است داریم و غیر از این بیشتر یک کاراکتر نیمی صبور و نیمی جسور است که شخصیتش بخوبی پرداخت نشدهاست. بهتر و دقیقتر این بود که یک قهرمان زینبی داشتیم که صبرش با شجاعتش به خوبی در هم آمیخته میشد. اینگونه خط اصلی فیلم یعنی انتظار به رسوایی کاراکتر فاسد میانجامید و فرم بهتری در ذهن مخاطب از فیلم شکل میگرفت. اما در حالت فعلی حضور شخصیت فاسد فیلم بیشتر یک مانع و یک مزاحم است تا فاسد و بدمنی که باید رسوا و حذف شود. بنابراین قهرمان اصلی به عنوان ستون فیلمنامه خود را قوام و کشش فیلم کمی ضعف دارد.
از سوی دیگر این خود شخصیت مهندس است که باید روی شخصیت او بیشتر کار و پرداخت صورت میگرفت. قبل از هرچیز زنده ماندن طولانی مدت یک انسان در کانال و منبع آب یک تسویهخانه بدون غذا کمی دور از انتظار است. اما چرا بجای یک مهندس و کارمند یک شخصیت برتر و مهمتر انتخاب نشده است که برای مخاطب تماشا و صبر این انتظار و دست و پا زدن دلیل توجیهمندی داشته باشد؟ مدیترانه در ایجاد احساس و غلیان عواطف برای تماشای لذتبخش این شکیبایی و مبارزه برای وصال چندان تلاش نکرده و به همان چه هست بسنده کرده است.
بیاد بیاوریم فیلم "بوی پیراهن یوسف" و صبر و شکیبایی دایی غفور برای وصال یوسف را. دایی غفور نمیداند که یوسف میآید یا نه و ما نیز در این میان مانده و بیخبریم. پرداخت درست، دقیق و کامل حاتمیکیا بگونهای است که هم مخاطب از وصال آنان لذت وافر میبرد و با یکی از باشکوهترین سکانسهای سینمایی روبرو میشود و هم مسیر داستان و فیلمنامه کممایه نیست و مخاطب را تا انتها سراپا نگه میداد تا آمدن و یا حتی نیامدن را ببیند. این غلیان عواطف در مخاطب یکی از بهانهها و لذتهای روبرو شدن با امری به نام فیلم است. مدیترانه این بهانه و دلیل را برای تماشای فیلم از دست داده است و گویا قرار است که نه نظارهگر یک چلنج جاندار میان یک زن قهرمان با یک فاسد رانتخوار باشیم و نه مبارزه یک قهرمان مرد در تسویهخانهای در سوریه برای نجات و نابودی داعش و نه صبر حساس و ملتهب یک زن بر مردی که تماشایش نفس در سینه حبس کند.
از این رو آنچه که در ابتدای این یادداشت آورده شد، یعنی درهم آمیزی پیرنگها و موضوعات متفاوت برای جذابیت و خلق درامی مبدعانه، بیشتر در مدیترانه حیف شده است. فیلمی که میتوانست یک سوژه خوب و بدیع برای سینما باشد بعلت تنگنظریها و کجاندیشیها و همینطور ساده گرفتن در پرداخت فیلم، کشته شد. متأسفانه مدافعین حرم فیلم در حاشیه قرار دارند و شاید این در حاشیه بودن آنان برای عدم ایجاد حساسیت و شعارزدگی است اما در هر حال این رویکرد باعث شده است تا ضلع مدافعین حرم فیلم نیز کمرنگ شود.
تردیدهای «او» و یقینهای مختار/ مروری بر فیلم اسپایک جونز در مقایسه با مختارنامه از منظر فلسفی و دینی"مرد آزاد" دوباره در جایگاه اول باکس آفیس قرار گرفتآناهیتا درگاهی در «بیمادر» بازی میکندانتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: سیاسی سیاست ایران نظامی دفاعی امنیتی گزارش و تحلیل سیاسی مجلس و دولت امام و رهبری ورزشی فوتبال ایران فوتبال جهان والیبال بسکتبال هندبال کشتی و وزنه برداری ورزش های رزمی ورزش زنان ورزش جهان رشته های ورزشی بین الملل دیپلماسی ایران آسیای غربی افغانستان آمریکا اروپا آسیا اقیانوسیه پاکستان و هند ترکیه و اوراسیا آفریقا بیداری اسلامی اقتصادی اقتصاد ایران پول ارز بانک خودرو صنعت و تجارت نفت و انرژی فناوری اطلاعات اینترنت موبایل کار آفرینی و اشتغال راه و مسکن هواشناسی بازار سهام بورس کشاورزی اقتصاد جهان اجتماعی پزشکی رسانه طب سنتی خانواده و جوانان تهران فرهنگیان و مدارس پلیس حقوقی و قضایی علم و تکنولوژی محیط زیست سفر حوادث آسیب های اجتماعی فرهنگی ادبیات و نشر رادیو و تلویزیون دین قرآن و اندیشه سینما و تئاتر فرهنگ حماسه و مقاومت موسیقی و تجسمی استانها آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اردبیل اصفهان البرز ایلام بوشهر استان تهران چهارمحال و بختیاری خراسان جنوبی خراسان رضوی خراسان شمالی خوزستان زنجان سمنان سیستان و بلوچستان فارس قزوین قم کاشان کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویراحمد گلستان گیلان لرس مدافعین حرم تسویه خانه پیرنگ ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۸۸۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«خضری» در یک قدمی فرآوری ۵ ماده معدنی/جهش اقتصادی در حوزه معدن
خبرگزاری مهر، گروه استانها: خراسان جنوبی یکی از استانهایی است که بالاترین ذخایر معدنی ارزشمند کشور را دارد و به عسلویه معدنی شرق ایران معروف شده است و به جهت واحدهای فعالی همچون زغالسنگ، طلا، منیزیم و… حرفهای بسیاری در این حوزه اقتصادی و تبدیل شدن به قطب معدنی دارد.
خراسان جنوبی ۶ درصد مجموع معادن کشور، ۵.۱ درصد از ذخایر قطعی، ۲.۴ درصد استخراج اسمی و ۸.۵ درصد اشتغال در حوزه معادن را در کشور به خود اختصاص داده است. اما فعالان عرصه معدن و افکار عمومی معتقدند که برخورداری استان متناسب با داشتههای معدنی نیست و باید گامهای جدی برای تغییر این وضعیت برداشته شود.
به گفته کارشناسان حوزه معدن، خراسان جنوبی گرفتار نیمه خامفروشی و تکمیل نشدن زنجیره فرآوری مواد معدنی بوده و مهمترین راهکار برای شکوفایی اقتصاد معدن، ایجاد زیرساختهای سرمایهگذاری و حمایت از سرمایهگذاران و معدنکاران با هدف ترغیب آنان به ایجاد و احداث صنایع جوار معدنی در این استان است که در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد.
جذب سرمایه گذاریهای خارجی در خطه زرخیز خاوران
برنامه ریزان اقتصادی دولت سیزدهم در استان با علم و آگاهی از وجود منابع معدنی استان جذب سرمایه گذاری ها در حوزه فرآوری معدنی را در اولویت برنامهها گنجاندهاند که اتفاقی مبارک و امید بخش است و میتواند تحولی ارزشمند را برای مردم خراسان جنوبی به ارمغان بیاورد.
دولت سیزدهم با رویکرد توسعه متوازن و عدالت در توزیع امکانات که به طور طبیعی استانهای محروم و کمتر توسعه یافته را شامل میشود در بیش از ۲ سال گذشته بر ارتقای زیرساختهای خراسان جنوبی از جمله برق، گاز، آب، حمل و نقل متمرکز شده تا زمینه برای جلب و جذب سرمایهگذاری در این خطه زرخیز بیش از پیش فراهم شود.
تاکنون شاخصهای مربوط به تولید، سرمایهگذاری و اشتغال روند رو به رشدی داشته به طوری که خراسان جنوبی در شاخصهای امنیت سرمایهگذاری، ایجاد اشتغال تعهد داده شده، کاهش نرخ بیکاری و جذب سرمایهگذاری خارجی در ردیف استانهای برتر کشور قرار گرفته است.
آمار رسمی حکایت از رشد بیش از ۲ برابری طرحهای سرمایهگذاری خارجی در خراسان جنوبی دارد و ۷۶ درصد سرمایهگذاری وارده به خراسان جنوبی از آن چینیها است.
۳۰ میلیون دلار برای فرآوری ۵ ماده معدنی
کارخانه تولید الیاف شیشه یکی از طرحهایی است که اردیبهشت ماه سال گذشته با سرمایهگذاری خارجی در ناحیه صنعتی شهید کاوه خضری از توابع شهرستان قائنات آغاز شد و حجم سرمایهگذاری ثابت صورت گرفته توسط سرمایهگذار خارجی (چین) برای این واحد تولیدی ۳۰ میلیون دلار است.
این کارخانه با هدف جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی استان با حضور استاندار خراسان جنوبی کلنگ زنی شد و جواد قناعت مدیران استان را ملزم به پیگیری برای تأمین زیرساختها و اجرای سریع پروژه کرد.
ماده اولیه این واحد تولیدی سیلیس، دولومیت، سولفات سدیم، سنگ آهک و فلدسپات است که عمده این مواد از معادن استان تأمین خواهد شد و محصول نهایی آن برای عایقهای حرارتی مبدلها و تأسیسات حرارتی، کامپوزیتها و سایر صنایع کاربرد دارد.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی از روند اجرای پروژه الیاف شیشه خضری با سرمایه گذاری ۳۰ میلیون دلاری سرمایه گذار چینی بازدید کرد.
مرتضی ذاکریان مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی در حاشیه این بازدید در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: پروژه تولید الیاف شیشه و پشم و شیشه (شرکت نوآوران عایق و شیشه صداقت) با صدور مجوز برای سرمایه گذارانی از کشور چین در ناحیه صنعتی خضری در اردیبهشت ماه سال گذشته توسط استاندار محترم کلنگ زنی شده است.
گام بلند برای فرآوری مواد معدنی استان
وی با بیان اینکه مواد اولیه این واحد تولیدی از معادن شهرستان زیرکوه تأمین خواهد شد، ادامه داد: اجرا و بهره برداری از این پروژه گامی مؤثر در راستای فرآوری مواد معدنی استان است.
وی تصریح کرد: این پروژه نقش مؤثر و محسوسی در اشتغالزایی منطقه، فرآوری مواد معدنی استان و ایجاد ارزش افزوده، ورود تکنولوژی به صنعت استان و توسعه صادرات دارد.
به گفته وی با بهره برداری از این پروژه برای بیش از ۸۵۰ نفر در استان اشتغال ایجاد خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه کاربرد محصولات این کارخانه در عایق سازی ساختمان، عایق کاری بویلر و دیگهای بخار است، ادامه داد: این کارخانه ظرفیت تولید سالانه ۱۳۰ هزار تن الیاف شیشه و ۳۰ هزار تن گلولهای شیشهای را خواهد داشت.
در یک قدمی بهره برداری پروژه
خراسان جنوبی که از زمان تأسیس آن در کنار استانهای خراسان رضوی و خراسان شمالی حدود ۲۰ سال میگذرد با وجود ظرفیتهای متنوع از جمله در بخشهای کشاورزی، دامداری، معادن، گردشگری و مبادلات مرزی اما همچنان استانی کمبرخوردار از نظر برخی امکانات و زیرساختهاست که به اذعان ناظران، نتیجه کم توجهی و بی توجهی در ادوار گذشته به این استان پهناور است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی همچنین با بیان اینکه ۸ هزار متر مکعب در سال آب برای این پروژه نیاز بوده که توسط شرکت شهرکهای صنعتی تأمین شده است، گفت: برق مورد نیاز این پروژه ۷ مگاوات است و شرکت شهرکهای صنعتی استان متعهد شده به میزان ۲ مگاوات را تأمین کند که هنوز محقق نشده است.
ذاکریان به برگزاری جلسهای با شرکت برق منطقهای خراسان در راستای تأمین برق این پروژه هم گفت: ۹ میلیارد تومان برآورد هزینه فیدر انتقال برق پروژه شده است.
ذاکریان با بیان اینکه طبق جواز تأسیس ۱۱۰ میلیون متر مکعب گاز مورد نیاز پروژه اعلام شده است، تصریح کرد: در حال حاضر امکان تأمین ۲۵۰۰ مترمکعب گاز توسط شرکت گاز استان وجود دارد که پیمانکار و مشاور تعیین شده و نصب تأسیسات در حال اجرا میباشد.
به گفته وی در صورت تأمین زیر ساختهای برق و گاز فاز اول پروژه شامل ۴ سوله تولیدی ظرف یکماه آینده قابل بهره برداری خواهد بود.
تأمین ۹۰ درصد مواد اولیه کارخانه از معادن استان
نماینده سرمایهگذار چینی در کارخانه الیاف شیشه هم در گفتگو با مهر گفت: ۹۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز این کارخانه شامل سیلیس، دولومیت، سولفات سدیم، سنگ آهک و فلدسپات در معادن خراسان جنوبی موجود است.
محمد مهدی مرادی افزود: محصول نهایی کارخانه برای عایقهای حرارتی، مبدلها و تأسیسات حرارتی، کامپوزیتها و سایر صنایع کاربرد دارد.
وی گفت: محصول فایبر برای جداره هواپیما و دستگاههای تصفیه هوا، گلس فید نیز در راه و ترابری داخل رنگهای جادهای برای بازدید نور در شب استفاده میشود.
با وجود این همه توانمندی و ظرفیت سرشار خراسان جنوبی در زمینه معادن و ذخایر معدنی، مسیر برای سرمایهگذاری، فرآوری و ایجاد صنایع معدنی در این استان هموار شده است و نوید اتفاقات مبارکی در حوزه اقتصاد و اشتغال استان است.
کد خبر 6089462